Volvo XC60 jezdí nejbezpečněji ze všech středních SUV

10.06.2020
Prémiové SUV Volvo XC60 je nabito technologiemi, které pomáhají řidiči a chrání nejen posádku ve voze, ale také další účastníky silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté.  Mimořádnost tohoto vozu dokládá řada ocenění.

Z testů Euro NCAP vyšel model XC60 jako nejbezpečnější vůz roku 2017. Cena udělená institutem Euro NCAP přišla po tom, co bylo Volvo XC60 jmenováno Japonským autem roku 2017. Volvo XC60 vyhrálo také britské ceny Car Tech Awards 2017 a současně bylo při udílení výročních cen britských profesionálních řidičů korunováno Luxusním SUV roku 2017. Volvo XC60 se může dále pochlubit tituly Světové auto roku 2018, Severoamerický vůz roku 2018 a také například ovládlo hlasování veřejnosti v českém Auto roku 2018.

 

Automobilka Volvo už v roce 2017 vyhlásila vizi, že počínaje rokem 2020 by neměl být v nových vozech Volvo nikdo smrtelně ani jinak vážně zraněn. To je skutečně sebevědomá výzva. Jaké bezpečnostní prvky, výbavy a pohonná ústrojí můžete nalézt ve skladových vozech Volvo XC60?

 

Automatické brzdění

Vozidlo rozpoznává auta, cyklisty a chodce pohybující se ve všech směrech v okolí vozu a umí vyhodnotit, zda objekt zrychluje či zpomaluje a zda dojde k nárazu či nikoliv. A to vše ve městě i mimo město. Skočí vám chodec do cesty? Zabrzdí. Couváte do silnice a zkřížili byste dráhu vozidlu? Zabrzdí. Vjedete do křižovatky a zkřížili byste dráhu jinému autu? Zabrzdí. Chcete přejet z pruhu do pruhu a vjeli byste do cesty autu v mrtvém úhlu? Zabrzdí nebo otočí volantem zpět. Hrozí čelní srážka ve vašem pruhu? Zabrzdí. Pokud budete provádět úhybné manévry, pomáhá s řízením a brzděním tak, aby se podpořilo rychlé a bezpečné zatočení.

Automatické řízení

Stejně jako funkce automatického brzdění jsou funkce automatického řízení ovládány na základě informací z radarů a kamer. Vůz umí sledovat okraje pruhu a pokud nechtěně vyjedete, vrátí vozidlo zpět. Dokáže se vyhnout i protijedoucím vozidlům, pokud přejedete do protisměru. Všechny funkce kamer a radarů jsou využívány příplatkovým asistentem pro jízdu v koloně, který se sám postará o brzdění, zrychlení a řízení do rychlosti 130 km/h.

 

Ochrana posádky

Volva jsou známá propracovaným systémem airbagů. Dvoustupňově plněné čelní airbagy se nafukují podle intenzity nárazu. Kolenní a záclonové airbagy jsou samozřejmostí. Palubní deska a výplně dveří jsou vycpané materiály, které pohlcují energii. Pedál brzdy a bezpečnostní sloupek řízení se v případě nárazu nastaví do takové polohy, aby se minimalizovalo riziko vážného poranění. Opěrky hlavy zabraňují při nárazu hyperflexi krční páteře. A to i při nárazu zezadu. Vozidlo umí detekovat rychle se blížící auto zezadu, rozbliká blinkry, přitáhne pásy a pokud stojíte, tak před nevyhnutelným nárazem zabrzdí.

Výbavy

Základ tvoří tři výbavové linie. Momentum je “základní” výbava, která ovšem u prémiové značky představuje dlouhý seznam. Inscription je luxusní výbava se dřevem a mnoha možnostmi volby koženého čalounění. R-Design je výbava zaměřená na sportovní řidiče s designem interiéru v broušeném hliníku a mimo jiné sportovním podvozkem.

 

Motory a převodovky

V nabídce jsou výhradně naftové a benzínové dvoulitrové čtyřválce. Motory se označují písmeny T, B a D a za nimi je číslo například 8, 6, 5, 4. Čím vyšší číslo, tím vyšší výkon. T8 označuje benzínové motory s plug-in hybridní technologií. Přední nápravu pohání spalovací motor spojený s automatickou převodovkou a zadní nápravu pohání elektromotor. Vůz ujede na čistě elektrický pohon asi 50 km. Nižší čísla u písmene T označují klasické přeplňované benzínové motory v různých výkonových variantách. Písmeno B označuje naftové i benzínové motory s mild hybridní technologií, kde plní funkci pomocníka při rozjezdech startér. Písmeno D označuje konvenční naftové motory. Kromě pohonu všech kol a automatické převodovky můžete mít Volvo XC60 v předokolce a se šestistupňovou manuální převodovkou.

10.6.2020, Luděk Kortus, foto Volvo