Budoucnost Škoda Auto – ve hvězdách?

16.02.2022
Je tomu šest let, co Škoda Auto doslova explodovala na našem trhu díky implementaci tří SUV modelů do svého katalogu. Modely Škoda Kamiq, Škoda Karoq a Škoda Kodiaq doslova ovládly české silnice a dodnes, kdybyste si dali panáka pokaždé, co jeden z těchto modelů projede okolo, budete ožralí za 2 minuty. Pak ale přišla čipová krize a tlak na Euro 7 a sen o dominanci na evropském trhu se pomalu začal rozplývat. Jaká bude budoucnost automobilky, která zaměstnává nejvíce našich občanů?

Každý, kdo dnes zanadává, že Škodovka už nemá s českým vozem co společného, zapomíná na jeden prostý fakt. Bez VW Group bychom toho už moc nenajeli. Sdílení technologií a pořádný funding pomohl Škodovce nejen na místním trhu, ale také s expanzí do zahraničí, kde si udržuje silnou prezenci na trhu. Přesto se nabízí otázka, jestli je to právě VW Group, která tlačí naší automobilku do končin, ze kterých už není úniku.

Fanoušci na útěku

Škoda Auto sází svým oblíbencům jednu facku za druhou. Spoustu fanoušků pobuřil konec milované Fabie Combi, která je skoro symbolem českého automobilového průmyslu, ostatní pak rapidně rostoucí ceny modelů, které byly kdysi považovány za lidové a dostupné. To, že dnes pořídíte Kodiaq 2.0 TDI DSG za 1.6 milionů a základní Octávku za 520 000 Kč je naprostá realita. Ano, dalo by se oponovat, že nové technologie a vývoj něco stojí a automobilka je musí zaplatit. Teď si ale každý z majitelů nové Ovce dejte ruku na srdce, nebo spíš na infotainment, a podívejte se, jestli to za to opravdu stojí. Rapidně rostoucí ceny těctho modelů má za vinu hlavně velmi nákladný vývoj elektormobilů, ve kterých se škodovka nyní motá. Však je tato teorie i nadále potvrzena cenou nového Škoda Enyaq iV Coupé, které si můžete vybavit až na 2 miliony korun. S otřesným zrychlením 6.5 sekundy/100 km jen potvrzuje, jak moc daleko je automobilka za svou konkurencí.

Marketingové peklo

Ač často ráda poukazuje na vysoká prodejní čísla modelu Enyaq iV, propagační kampaň, která k nim byla za potřebí je vhodná BMW či Audi. Youtube video s Leošem Marešem, soutěž s Fruitisimem, kolaborace s Aquilou a propagace na hokejových utkáních. Nepříjemní manažeři sociálních sítích, kteří sami o autech vědí málo, kádrují tázající a naštvané občany, kteří zoufale hledají odpovědi. Miliony se sypou na marketing, ale sales pokulhává. Důvod? Občané jsou znechuceni konstantním nucením a propagací, zvlášť v době, kdy je společnost rozdělena jiným typem nucení.

Může za to Německo?

Ať se na situaci podíváte z jakéhokoliv úhlu, je jasné, že tu něco nesedí. Jakoby Škoda Auto páchala řízenou sebevraždu na evropském trhu. Lidé křičí po dostupných vozech, do kterých by investovali své peníze, ale marně. Nechtějí nové dotykové technologie, které při řízení obtěžují řidiče, ale spolehlivé motory, které i za 5 let udělají službu. Auta se stala spotřebním zbožím a Škodovka je toho důkazem, avšak proč? Na ředitelství největšího zaměstnavatele u nás sedí chytré hlavy, které mají leta praxe a know how, o kterém se nám nesnilo. Může za to snad velký bratr VW Group, která tahá za nitky a nutí Škodovku k elektrifikační korektnosti a marketingovému přepadení? Těžko říct. Možná se to ani nikdy nedozvíme. Můžeme jen přihlížet, jak si bývalí fanoušci Škodovky usmrknou do kapesníku než vlezou do dealershipu čínského prodejce SUV, kde za cenu Kamiqu dostanou ekvivalent Kodiaqu a ještě si zajdou na pivo.

Co bude dál?

Dokud je v bazarech dostatek trojkových Octávek a Fabií v kombíku, Škodovka si zachová své bývalé fanoušky. Pak už se bude dělit pouze na dva typy lidí – ti, kteří v autosalonu nemají ponětí, co chtějí, a odejdou s tříhrnkovým Kamiqem, a ti, co si na leasing, nebo na ego, pořídí nadupaný Enyaq iV, aby ukázali, jak jsou pokrokoví. A pro ostatní je tu Dongfeng, nebo Ssangyong.

Nezbývá než doufat, že i přes elektrifikaci modelů Škoda Auto se automobilce podaří přinést na trh i něco, čemu bychom mohli všichni přijít na chuť. Například nová Škoda Fabia je opravdový skvost, abychom nebyli pouze negativní.