Toyota C-HR: Hybrid na dálnice
Pětidveřové SUV Toyota C-HR 2.0 Hybrid 184 k s automatickou převodovkou e-CVT je aktuálně nejvýkonnější verze. K dispozici je také 1.8 Hybrid 122 k. Rozdíl 62 koní jednaosmičku předurčuje do města a dvoulitr těm, kteří chtějí upalovat také po dálnici.
Vyšší objem, vyšší rychlost
V hybridních vozech pracují motory s jiným časováním ventilů. Pracují díky tomu úsporněji, s větší účinností, ale na udávaný výkon potřebují podporu elektromotoru. Kroutící moment elektromotoru, nastupující již od první otáčky dělá z hybridů šampiony ve zrychlení 0-50 km/h. Ale ve vysoké rychlosti již elektromotor tolik nepomáhá, a tak hybridy, které nemají objem, na dálnici ztrácejí dech. To ovšem není případ Toyoty C-HR. vykazuje solidní zrychlení jak z nuly, tak třeba z osmdesáti na dálniční stotřicítku. Bezstupňová převodovka dokáže vyhodnotit styl jízdy. Pokud jedete sportovně, ušetří vás “vysavačového” efektu a řadí skokově jako převodovka s pevnými stupni.
Co znamená zkratka C-HR
Jedním z možných vysvětlení zkratky C-HR je Coupé-High Rider. Auto má siluetu kupé a řidič v něm sedí výš než v hatchbacku. Na zadních sedačkách je i přesto dostatek místa nad hlavou, ale cestující mají omezený výhled do stran. Řidičovi špatný výhled vzad až tolik nevadí, protože při couvání pomáhají kamera a senzory. Zavazadlový prostor velikostí odpovídá hatchbacku. V nejvyšší výbavě Selection je vůz vybaven mimo jiné kompletním LED svícením, dvouzónovou klimatizací, 8” multimediálním systémem a bezpečnostními systémy Safety Sense.
Systém Dynamic Force
Akumulátor o kapacitě 6,5 Ah se dobíjí za jízdy a brzděním. Točivý moment od motoru a elektromotoru je směrován na přední nápravu. Výkon elektromotoru je 80 kW a benzinového čtyřválce samotného je 112 kW. Celkový výkon systému nazývaného 2.0 Hybrid Dynamic Force je 135 kW (184 k) a maximální točivý moment je 190 Nm. Zdá se to možná málo, ovšem významná porce kroutícího momentu je díky elektromotoru k dispozici již od nuly. Na křižovatkách je to velmi dobře cítit.
Komfortně sportovní podvozek
Na osmnácti palcových kolech a nízkých pneumatikách vůz skvěle drží stopu. K neutrálnímu chování v zatáčkách přispívá umístění nikl-kadmiového akumulátoru vzadu pod sedačkami. Karoserie se nenaklání, a přitom podvozek dobře filtruje nerovnosti. Jednoduše řečeno ladí s tím, jak vůz vypadá. Nový dvoulitrový motor povedený celek ještě vylepšuje.
Luděk Kortus, foto: Toyota