Škoda Fabia s automatem bude do podzimu vzácností 

07.05.2020
Na webu autonaklik.cz máme na výběr téměř tři tisíce skladových fabií poslední generace. Mezi nimi je asi jedno procento vozů s automatickou převodovkou DSG 7. Ta bude u skladových vozů stále větší vzácností až do náběhu výroby modelového roku 21 letos v létě.

Převodovka DSG není pro motor 1,0 TSI o výkonu 81 kW k dispozici z výroby od modelového roku 2020, tedy přibližně od června loňského roku. Důvodem byla vysoká nákladnost úpravy motorů a převodovek na nové emisní standardy, která by neúnosně zvyšovala cenu. Podle automobilky je v plánu je znovu uvést model Fabia s automatickou převodovkou DSG v kombinaci s motorem 1,0 l 70 kW TSI letos v létě. Vozy na skladech s DSG tedy představují poslední příležitost s nejsilnějším motorem 81 kW.

Tři tisíce vozů k okamžitému odběru může laikovi evokovat situaci, že jde o nějaké skladové ležáky. Ovšem abyste prodali za rok 20 tisíc aut, jako se prodává fabií, nemůže dealerská síť Škoda spoléhat jen na dodávky objednané z výroby na konkrétního zákazníka. Musí disponovat skladovou zásobou odpovídající rychlosti obchodu s druhým nejprodávanějším vozem v ČR. Pro vaši informaci: prvním nejprodávanějším vozem je Škoda Octavia s počtem 21 tisíc kusů a třetím nejprodávanějším vozem byla v roce 2019 Škoda Karoq s 10 tisíci prodanými kusy.

Rádi bychom vám zjednodušili orientaci v nepřeberném množství skladových fabií. Můžeme vás uklidnit, nejedná se o tři tisíce různých fabíí. Množství kombinací je naštěstí omezené. Čím začít při výběru? Hatchback nebo kombi? Podíl karosářských verzí na trhu je 59 hatchbacků : 41 combi. Porovnání zavazadlových prostorů vychází 330 : 530 litrům ve prospěch verze combi. 200 litrů kufru navíc si výrobce cení na 14 tisíc korun. Jinými slovy, takový je cenový rozdíl mezi krátkou a dlouhou fabií.

Jakou zvolit výbavu?

Podíly výbavových stupňů na trhu jsou následující: Active 21%, Ambition 54%, Style 19%, Monte Carlo 6%.

  • Active je sice základní výbava obsahující plechová kola a uretanový volant, ale výrobce do ní dává také manuální klimatizaci, autorádio s telefonní konektivitou, elektrická zrcátka a přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
  • Nejpopulárnější výbava Ambition nabízí kožený volant, litá kola 15”, mlhovky, infotainment s dotykovým displejem, omezovač rychlosti a více chromových aplikací v interiéru.
  • Ve vozech výbavy Style naleznete další vylepšení jako LED přední světla, tempomat, multifunkční kožený volant, parkovací senzory, automatickou klimatizaci a Škoda surround se šesti reproduktory.
  • Monte Carlo má navíc 16” litá kola a mnoho dalších stylových doplňků.

Specifikaci naleznete v detailu každého vozu po kliknutí na nadpis VÝBAVA.

Jaký zvolit motor?

S motory je to u fabií jednoduché. Vždy se jedná o litrové tříválce. Jeden atmosférický 44 kW a dva přeplňované 70 kW nebo 81 kW. První dva jsou spřažené s pětistupňovou manuální převodovkou a nejsilnější spolupracuje s šesti stupňovým manuálem nebo automatickou dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou (k dispozici pouze u skladových vozů). Jedná se o vysokootáčkové motory, které díky malému objemu mají rozumnou spotřebu. Následující údaje o provozních vlastnostech platí pro krátkou fabii, výkonové parametry platí pro obě verze.

  • 1.0 MPI 44 kW dosahuje maximálního výkonu při 5000 – 6000 otáčkách. Maximální točivý moment 95 Nm nastupuje při 3000 a drží až do 4300 otáček. Parametry stačí na maximální rychlost 158 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 16,4 s. Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km. Vozy s tímto motorem mají vzadu bubnové brzdy.
  • 1.0 TSI 70 kW dosahuje špičku výkonu v rozmezí 5000-5500 otáček. Maximální točivý moment 160 Nm nastupuje dřív než u atmosférického motoru v rozmezí 1800-3500 otáček. Maximální rychlost je zvýšena na 185 km/h a zrychlení 0-100 km/h dosahuje za 10,7 s. To vše při kombinované spotřebě 4,6 l/100 km. Vozy mají taktéž bubnové brzdy vzadu.
  • 1.0 TSI 81 kW má špičku výkonu mezi 5000-5500 otáček a maximum točivého momentu 200 Nm v 2000-3500 otáčkách. Maximální rychlost narůstá až na 196 km/h a zrychlení 0-100 km/h až na 9,7 s. Kombinovaná spotřeba 4.9 l/100 km. Vozy mají kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

Základní atmosférický motor 1.0 MPI 44kW je v nabídce především kvůli příznivější ceně. I když parametry nejsou nijak oslňující, jeho výhodou bude spolehlivost, především z důvodu jednodušší konstrukce, která je výsledkem práce českých konstruktérů v Mladé Boleslavi. Motor byl s úspěchem testován ve všech jízdních profilech včetně dálnic a nachází si cestu především k řidičům, kteří nemají naspěch. Volbou tohoto motoru ušetříte 35 000 korun oproti 1.0 TSI 70 kW a 50 000 korun oproti 1.0 TSI 81 kW. Přeplňované motory se dnes montují i do větších vozů, než je Fabia, takže obavy o dostatečnou dynamiku pro běžný provoz nejsou na místě.

Fabia také zasluhuje pochvalu za mnohá jednoduchá a chytrá řešení pro každodenní život. Neuvěřitelně praktické jsou háčky na tašky s nákupem v kufru, škrabka na led ve víčku palivové nádrže nebo držák na deštník pod sedačkou spolujezdce včetně deštníku. Kromě oboustranného koberce do zavazadlového prostoru má Škoda promyšlený síťový program pro organizaci nákladu. V kombíku je v kufru vyjímatelná svítilna. Takové a podobné vychytávky jsou dostupné napříč celou modelovou řadou domácí automobilky. Někdo se jim jako prodejním argumentům vysmívá. Spokojení zákazníci škodovky to ale nejsou.

6.5.2020, text Luděk Kortus, foto ŠKODA AUTO