Proč máte poslední příležitost koupit pořádné auto právě teď?
Drahé ojetiny
Proč jsou tedy ojetiny tak drahé? Je to snadné. Není žádné tajemství, že se nové vozy dělají jinak, než tomu bývalo. Jsou složitější, nadupané moderními technologiemi a aby některé slabší automobilky dodržely emise, dělají velké kompromisy na motorizaci. Ne každý si však v nové éře automoto libuje, a tak se poohlíží po ojetině. No a ty pak mizí rychlostí blesku. Dobré auto za dobré peníze v dobrém stavu je něco, co se jentak v autobazaru neobjeví.
Důvodem je také delší dodací doba nových vozů. Některým z nás se prostě nechce čekat.
Dodací doba
Když si dnes objednáte populární vůz jako je například Škoda Kodiaq, z 90 % vám dealer řekne, že si počkáte tak 40 týdnů. Pokud se nezapomněl jeden na skladě, nebo jste se zrovna netrefili do přívozu z výrobny, máte smůlu. Mohou za to všechno ale pouze čipy? A co to vlastně je? Čipy se používají do palubních desek, ale nejsou exkluzivní k výrobě aut. Ve světě tyto čipy vyrábí pouze dvě továrny a už tak jedou na plné obrátky. Podobné čipy se používají také do počítačů a jiných elektronických kousků, což nás přivádí na skutečného viníka nedostatku nových vozů – pandemii. Jistě, při pandemii se méně utrácelo, avšak více lidí začalo pracovat z domova, na což je potřeba dobrého počítače. Počítače se vykoupily, poptávky se zvedly, a ti, kteří za dobu pandemie šetřili a nyní chtějí utrácet jako diví, chtějí i třeba to nové auto. Zkrátka a dobře, jakmile se obnoví zásoby čipů pro všechny průmysly, budeme mít nových aut plné sklady.
Elektrifikace a její dopad na prodej aut
Než se pustíme do toho jak zákaz spalovacích motorů může ovlivnit nákup vozů, je třeba vyjasnit jednu věc. Onen zákaz spalovacích motorů do roku 2030 je zatím pouhý návrh Evropské unie, který ještě neprošel v platnost. Bohužel jako by se stalo, jelikož většina automobilek se na elektrifikaci připravuje. Elektromobily jsou drahé pro uživatele i vývojáře, složité na vývoj, a hlavně neřeší problém životního prostředí. Akumulátory mají pouze omezenou životnost, nejsou recyklovatelné a pokud vám akumulátor přestane fungovat, jeho výměna stojí obdobně, jako koupě nového elektromobilu. V praxi to znamená, že po dosloužení akumulátoru je uživatel elektromobilu víceméně nucen pořídit si nový a starý zahodit. Zatímco vůz se spalovacím motorem může po výměně důležitých částí pořád ještě dobře sloužit i několik desítek let jinému uživateli.
Proč máte poslední příležitost na koupi dobrého vozu?
Je to snadné. Ojetiny pomalu ale jistě mizí z autobazarů, automobilky zdražují nové vozy a jejich výroba se protahuje. Pokud máte zájem o nový vůz, či ojetý, neodkládejte to. I kdybychom se do povinného zákazu spalovacích motorů nikdy nedostali, trend zdražování nových modelů už jen poroste a dobrou ojetinu už za 5 let nepořídíte. Tak berte, dokud jsou.