Proč je dojezd u elektromobilů to poslední, co bychom měli řešit?

05.01.2022
Teď se asi chytáte za hlavu. Automobilky, které nasedlaly na vlnu elektromobility slibují jedna větší dojezd než druhá. To je přeci největší argument, ne? Nechceme elektromobily, protože se na našich výletech budeme muset třikrát zastavovat na benzínkách a čekat dlouhé hodiny, než se naše auto nabije. Dojezd by nás ale vlastně vůbec zajímat neměl. Proč?

Mercedes Benz přišel se svým koncept vozem Vision EQXX, slibující dojezd až 1 000 km na jedno nabití! Dosud nejvíce aerodynamický vůz s největším elektromobilovým dojezdem slibuje spousty a nebude tomu dlouho, co ho budou jiné automobilky také kopírovat. Vždyť už nyní slyšíme ze všech stran, jak daleko nové elektrické vlajkové lodě dojedou. A ty, které to neslibují, zahazují koncept dojezdu a tvrdí, že přeci nikdo nemusí jezdit 300 km bez zastávky. Elektromobily mají ale dva větší problémy než dojezd a to jsou nedostatek fast charging stanic a spotřeba elektřiny na 100 km.

Nedostatek fast charging stanic

Jediné nabíjecí stanice, které nabijí váš elektromobil opravdu rychle, jsou ty od Tesly. Na 200 mil (320 km) cesty váš vůz nabijí za 15 minut! Problém? Je jich málo a samozřejmě, jsou zatím jen pro Tesly. I když se proslýchá, že Tesla propůjčí své stanice i ostatním značkám, není zatím jasné proč a jestli vůbec.

Pro srovnání, taková Škoda Enyaq má v základu dojezd 340 km. Škodovka slibuje, že na opravdu velké obrátky budete schopni Enyaq nabít na 80 % za 40 minut. To znamená, že to Tesla zvládne nejen rychleji, ale i na delší vzdálenost. A i když je tato doba prezentována jako revoluční, kdy jste naposledi strávili 40 minut na benzínce, když jste to kulili z Prahy třeba do Berlína či Bratislavy? Navíc, ne každá benzinová pumpa má kapacitu na více než jedno elektrické auto, či vůbec jednu nabíječku.

Je to sice jen otázkou času, kdy nabíjecích stanic přibyde, ale pak nás čeká další problém.

Vysoké ceny energií

Ať zvedne ruku ten, který se nebojí brutálního zdražení elektřiny, které už teď zažíváme. A to jsme ještě neposadili na silnici žrací stroje, které budou elektřinu potřebovat na každý kilometr. Každé dítě ví, že když se zvedne poptávka, zvedne se i nabídka. Jakmile začneme elektřinu využívat i k přepravě, její ceny se rapidně zvednou.

A pak nás samozřejmě začne zajímat i to, jakou spotřebu má naše elektrické vozítko. Stejně jako hlídáte každý litr u vaší dieselové Škoda Octavia, u vašeho elektromobilu budete hlídat kilowathodiny. A to je něco, s čím přichází i koncept od Mercedesu. I tam věří, že spotřeba bude brzy důležitější, než dojezd. EQXX na 100 km spotřebuje 10 kWh, což je pro porovnání ekvivalentní 1 litru benzínu na 100 km. Pro srovnání, elektromobil Audi e-tron na spotřebuje 10 kWh za pouhých 33 km. Taková obrovská spotřeba energie se projeví nejen na cenách, ale také dostupnosti. Nemusíme hned znít apokalyptisticky, abyste si uměli představit, k čemu tato spotřeba povede.

Existuje řešení?

To nejjasnější je samozřejme zůstat u spalovacích motorů. Jenže musíme se smířit s realitou, že naše planeta opravdu prochází jednou z největších klimatických krizí, a my ji nesmíme vyždímat. Odmítat alternativní zdroje paliva si nemůžeme dovolit, pokud chceme, aby naše děti vyrostly ve světě, jaký ho známe. Automobilky by se ale měli zaměřit na typy pohonu, které můžeme snadno získat, nezničí naši planetu ani naši peněženku. I když se to zdá nemožné, jsou tu varianty, jako například LPG či vodík. Také mají své mouchy, avšak už nyní je jasné, že se pro naši planetu budeme muset trošku obětovat, ona to pro nás dělá pořád. Pojďme to ale udělat tak, abychom si nezničili staletí průmyslu a umu, které automobilový svět představuje.