Pečujte o svůj vůz správně – vydrží vám déle a bude držet vyšší hodnotu
Co pro to tedy dělat?
1. Kontrolujte hladinu oleje a dodržujte pravidelné intervaly
Dodržujte pravidelné intervaly výměny oleje motoru. Často se udává interval 30 tisíc kilometrů, jelikož vám servis dolije tzv. „Long Life“, což je typ trvanlivého oleje. Je to dáno syntetickou složkou výrobku. I tak se obecně doporučuje maximální nájezd mezi výměnami oleje 15 tisíc kilometrů nebo interval jeden rok.
Hladina oleje by nikdy neměla klesnout pod minimum. Pokud hladina oleje mezi intervaly opakovaně klesá a vy jste nuceni dolévat, vyhledejte pomoc odborníka. Tento jev může být následkem vady či poruchy (například připečené pístní kroužky, únik oleje do sání apod.).
Pokud vlastníte vůz s automatickou převodovkou, nevěřte tomu, že je olej doživotní. Olej v automatické převodovce je nutno měnit minimálně každých 60 tisíc kilometrů.
Pokud vlastníte vůz s manuální převodovkou, dodržujte mazací plán doporučený výrobcem.
2. Dopřejte svému autu se nadechnout
Představte si, že musíte běžet, ale nemáte dostatečný přístup ke vzduchu. Stejně je tomu tak, když pravidelně neměníte vzduchové filtry sání motoru. Zbytečně tak vůz dusíte (což omezuje výkon) a ve finále se nečistoty mohou dostat dále, než by měly a časem vám to udělá pěknou paseku. Tyto komponenty by se měly měnit maximálně po 15 tisících ujetých kilometrů. Pokud jezdíte ve velmi prašném prostředí je lepší měnit filtry častěji.
Toto se týká i kabinových, neboli pylových, filtrů, které zamezují, abyste uvnitř vozu dýchali nečistoty. Veškerý vzduch, který vychází z ventilace prochází přes tyto filtry – lidově řečeno, pokud je filtr špinavý, dýcháte špínu. To může podpořit různé alergie nebo respirační problémy.
3. Tlak v pneumatikách
Doporučený tlak v pneumatikách se vždy liší podle rozměru samotné pneu, typu vozu apod. – výrobce vozu většinou uvádí doporučené tlakování pod dvířky víka nádrže. Popřípadě to uvádí i výrobce pneumatik.
Správně natlakovaná pneumatika vám nejen vydrží déle, ale také vám zajistí správné vlastnosti vozu. To má vliv na chování dalších komponent vozu a jejich trvanlivost (pokud je pneumatiku podhuštěná/přehuštěná, můžou se další komponenty vozu více opotřebovávat).
4. Brzdové destičky a kotouče
Brzdy jsou komponentem, na který se na 100 % musíte spolehnout. Dávejte jim pravidelně svou pozornost. Jak brzdové kotouče tak destičky mají trvanlivost. Její doba závisí na stylu jízdy, ujeté vzdálenosti a samozřejmě na použitém materiálu komponentů. Nezbývá tedy než pravidelně kontrolovat a zavčasu měnit. Všímejte si nezvyklých zvuků či vibrací.
5. Brzdová kapalina
I brzdová kapalina by se měla kontrolovat a zavčasu měnit. Časem totiž kapalina vodnatí a tím pádem i ztrácí na účinnosti – to zejména při větším zahřátí. Větší podíl vody totiž snižuje bod varu a při delším brždění se tak může stát, že se brzdy přehřejí a ztratí tak na účinnosti. Při brzdění z kopce to není asi nic, co byste potřebovali.
6. Chladící kapalina
Chladící kapalina není voda. Ani by se za vodu neměla zaměňovat.
V nouzi můžete nalít destilovanou vodou, ale nemělo by to být pravidlem.
Naopak dolívejte předepsanou směs doporučenou výrobcem vozu. Směs je nemrznoucí a pokud budete dolévat vodou, nebo bude chladící kapalina stará (nemrznoucí složky se časem vytrácí), může v zimě tekutina v chladícím okruhu zmrznout a způsobit tak prasknutí nějaké komponenty. Stejně tak může zapříčinit znečištění či korozi.
7. Pokud máte přeplňovaný motor, dodržujte dochlazování motoru
Pokud vlastníte vůz, který je přeplňovaný, a zejména se bavíme o výskytu turbodmychadla (často motory s označením TDI, TSI, TFSI apod.), je dobré při dojezdu nechat motor alespoň půl minuty dotočit, aby se promazal a turbo se dotočilo. Pokud jste přijeli zrovna z dálnice, kde se turbo točilo značně více, abyste měli dostatek výkonu, nechte motor po dojezdu běžet alespoň jednu až dvě minuty. Tímto zajistíte daleko vyšší trvanlivost turbodmychadla, u kterého není výměna úplně levnou záležitostí.
8. O auto je dobré se starat jak zvenku, tak zevnitř
Občas vyluxovat, otřít suchým hadříkem palubku a šup do kartáčové myčky.
Asi všichni známe tento postup. Tím ale úplně trvanlivost materiálů nepodpoříme.
Začneme asi od toho jednoduššího. Mycí linka s kartáči lak poškrábe, oslabí a často i zmatní. Mají to za příčinu tvrdé kartáče, které často chytají nečistoty z předchozích vozů, a ty vám pak odírají celé auto. K tomu mycí linky využívají často agresivní šampony, které mají na práci rozpustit špínu.
Daleko lepší je vůz udržovat ručně – zajeďte na wapku, opláchněte první špínu tlakovou pistolí, poté vezměte do ruky mikrovláknovou rukavici, kbelík s vodou a kvalitním autošamponem (měl by obsahovat lubrikanty, které zamezí poškrábání laku) a celé auto vezměte dočista bez velkého tlaku na lak. Poté opět opláchněte tlakem vody (ideálně determineralizovanou). Pro efekt bez zaschlých kapek můžete lak ještě osušit mikrovláknovým ručníkem.
Lak či plasty, kola i pneu je dobré vyživovat přípravky, které jsou k tomu určeny. Nejen, že povrchy udržují ve správné kondici, ale zároveň je dokáží chránit.
Podobně jsme na tom i v interiéru. Vůz je vystaven vlivům teplot, prachu a dalších nešvarů. Interiér je používáním, působením UV a změnou teplot vystavován zápřahu. Povrchy bychom měli tedy udržovat přípravky k tomu určenými. Ať už jsou to kožené komponenty, které by neměly vysychat, ale naopak bychom je měli vyživovat speciálními krémy, tak to mohou být veškeré plastové komponenty, které ze slunce šisují a mohou praskat.
K otírání povrchu využívejte mikrovláknové utěrky, které pohlcují nečistoty a zabraňují tak poškození povrchů (+ využívejte takových prostředků, aby otírání neprobíhalo nasucho).
9. Využívejte svůj vůz tak, jak byl vyroben
Obecně se bavíme o tom, jestli bylo vozidlo vyrobeno s benzínovým nebo naftovým motorem.
Spousty lidí si kupuje vozy s naftovým motorem, aby ušetřili náklady na cestování. To ovšem záleží na tom, jak vůz využíváte. Obecné pravidlo říká, že se vám naftový motor vyplatí, pokud jezdíte delší vzdálenosti (jízdy +30 km). V tom případě naftový motor netrpí, jako při krátkých tratích, častých startech apod.
Pokud jezdíte krátké vzdálenosti, často startujete apod. – rozhodně je pro vás lepší volbou vůz s benzínovým motorem.
Naftové motory jsou sice často (spotřeba poměrem k výkonu) úspornější na pohonné hmoty, zato se vám však při nesprávném používání mohou tyto úspory vrátit formou servisu. Ten je obvykle nákladnější právě u nafty. Nehledě na to, že je naftový motor těžší a má větší kroutící moment – trpí tedy více přední náprava a spojka dostává také více zabrat (především při krátkých vzdálenostech po městě, kde neustále popojíždíte).
10. Tankujte kvalitní palivo
Tento bod se týká samozřejmě jak benzinového, tak naftového provedení motoru. Každopádně majitelé naftových mazlíčků by si měli dávat mnohonásobně větší pozor. Všeobecně benzínové motory neduhy vypálí a stane se to, že auto nepojede tak rychle, jak by mělo. Oproti tomu naftové motory neduhy, a to zejména biosložky, kterými se pohonná hmota značně zlevňuje (ale spíše pro výrobce), ukládají. Primárně do filtrů pevných částic, který se částečně regeneruje dlouhou jízdou. Pro představu – výměna ucpaného DPF filtru vychází přibližně okolo 50 tisíc korun.