Opel Astra Sports Tourer: Devět stupňů automatu

01.08.2021
Opel Astra Sports Tourer je díky kombinaci devítistupňového automatu s tříválcovým naftovým motorem 1.5 CDTI v segmentu kombíků nižší střední třídy ojedinělým zjevem. Na autonaklik.cz je ihned k dodání.

Opel Astra sports tourer

Astra K Sports Tourer 1,2 Turbo 81kW

Od 5 950 Kč

Měsíčně bez DPH

Detail

Pokrok jde skutečně rychle dopředu. Není to tak dávno, kdy devítistupňový automat byl výsadou prémiových vozů. U Opelu tomu říkají demokratizace vyšších výbav. V minulosti úspěšně zavedli jako první do nižší střední třídy například matricová LED světla nebo přední kameru na rozpoznávání značek. Konkurenti je s uvedenými vychytávkami nakonec rychle doženou. Možná proto si v Opelu vymysleli pro modernizaci Astry další demokratizační krok – devítistupňovou automatickou převodovku.

 

Podtáčet, podtáčet, podtáčet

Tlak na emise je enormní, tak hlavní funkcí vysokého počtu převodových stupňů je nenechat ručičku otáčkoměru během řazení stoupat příliš vysoko. Motor dosahuje maxima točivého momentu již od 1500 otáček. Řadící algoritmus při jízdě ve městě pracuje tak, že jakmile ručička přeleze hranici 2000 otáček, převodovka přeřadí. Auto se pohybuje téměř na hranici volnoběhu. Do toho při dojezdech na semafory vypíná start stop systém motor, když je vůz ještě v pohybu. Za pocit, že vám auto každou chvíli chcípne, jste ale odměněni nízkou spotřebou nejen ve městě, ale i na dálnici. Devítka je opravdu dlouhá, a tak motor v rychlosti 130 km/h točí jen něco kolem 2 000 otáček.

 

Manuální režim ho probudí

Zvuk podtáčení naftového tříválce je skutečně nezvyklý. Motor chvílemi až nepříjemně rezonuje. Když máte chuť jej roztočit, můžete řadit sekvenčně pomocí páky řazení. K maximální rychlosti 205 km/h se musíte “proklikat” od dvojky až do devítky. To je hodně pohybů v porovnání s šesti stupňovým manuálem. Brzy vás to přestane bavit a rádi svěříte otravnou činnost, kterou představuje řazení ve městě zpátky automatu.

 

Firma, flotila i rodina

S Astrou můžete vyrážet na několikasetkilometrové pracovní cesty bez obav o svoje pohodlí. Pro řidiče jsou skvělým benefitem ergonomické sedačky s certifikátem AGR. Kokpit je přívětivý, pěkně do něj zapadnete a s ovládáním tlačítek a infotainmentu se sžijete rychle. Pohodlí napomáhá i příjemně naladěný podvozek. Pro rodinu se Astra v kombíku hodí především díky velikosti úhledného zavazadlového prostoru, který jen o 20 litrů zaostává za větší Insignií Sports Tourer.

 

Luděk Kortus, foto: Opel