Návratnost elektromobilů – vyplatí se i za 5 let?

02.02.2022
Automobilka Škoda Auto představila svůj klenot Enyaq iV Coupé RS a většina noviářů se shodla, že je to opravdu pěkné vozítko, až na pár much, jako je cena, zrychlení a maximální rychlost. Jenže jak takové auto bude stárnout? Bude za pět let stejně atraktivní? Tato otázka netrápí jen nový Enyaq, ale také ostatní elektromobily. Pojďme se tedy podívat, jakou šanci mají elektromobily na trhu za pět let.

Jedním z hlavních témat při debatě o elektromobilitě zůstává amortizace, návratnost a zůstatková hodnota. Amortizace vozu se odvádí od různých faktorů. Některé vozy už co vyjedou z dealerství ztratí až 200 000 Kč na hodnotě. Nejvíce ztrácí hodnotu vozy, které pořídíte na konci jejich prodejního cyklu, obskurní vozy (Fiat 500 L), luxusní limuzíny (Mercedes S Class) atp. Dlouho tento problém měli i elektromobily, a to už jen proto, že nejsou na trhu dlouho, a tak je velmi složité určit, jak tyto vozy budou stárnout. Nyní se však podle průzkumu mění situace. S delšími dojezdy a kvalitnějším zpracováním elektromobily neztrácejí hodnotu až tak rychle, háček je však v tom, jaké to jsou. Ty největší držáky hodnoty představuje Tesla, Chevrolet, Jaguar či Audi. Vozy vyšší střední třídy a luxusní segment zkrátka a dobře drží hodnotu lépe, a dává to smysl. Naopak ostatní kousky koncernu VW group se tak dobře dařit nebude. Plastové VW ID.3 najdete za dva roky v bazaru za půlku původní ceny, už jen kvůli podprůměrným prodejům.

Je však nutné brát v potaz, že čím déle budou elektromobily na trhu, tím více budeme vědět o jejich návratnosti a amortizaci. Masový trh s elektromobily je teprve v plenkách a majitelé elektromobilů sotva uřídili svých prvních 100 000 Km, je tedy předčasné tvrdit, že se trh bude vyvíjet nějakým směrem, dokud nebudeme mít více informací. 

Prozatím platí, že pokud máte vozidlo se spalovacím motorem, udrží si obecně vyšší hodnotu, než elektromobil. Nahrává tomu situace trhu, tedy nedostatek nových vozů se spalovacím motorem, i nedostatek ojetých vozů. Dále také přesvědčení, že ojetý elektromobil nebude sloužit dlouho a nového majitele čeká výměna baterie. Na českém trhu s elektromobily nyní rozhodně kralují předsudky a nedostatek informací týkajících se elektromobilů. 

Pokud jste si elektromobil pořídili a budete ho po pěti letech chtít prodat, scénářů je hned několikero. Některé zdroje tvrdí, že si elektromobil udrží pouhou desetinu ceny, právě kvůli nákladné výměně baterie. Na druhou stranu je nutné podotknout, o jaký model se bude jednat. Například model Škoda Citigo EV dostal druhý dech a je nyní skoro k nedostání. Pokud se náhodou nějaký objeví, pořídíte lehce ojetý skoro za prodejní cenu, která atakovala 500 000 Kč. Stejně tak jako Volkswagen e-UP!, který svůj prodej ukončil teprve nedávno.

Levné elektromobily si svou cenu rozhodně udrží a neproděláte na nich ani do budoucna. Je li konec spalovacích motorů opravdu blízko, lidé budou vždy hledat alternativu k drahým elektrickým vozům. Pokud se vám tedy do ruky dostalo Citigo EV či e-UP!, netratíte na nich.