MX-30: První elektrická Mazda

07.06.2021
MX-30 je první čistě elektrický vůz značky Mazda. Jedná se o pětimístný kompakt s dojezdem 200 km. V novém minimalistickém designu vypadá méně dravě než ostatní modely značky, ale agilita mu nechybí.   

Mazda Mx-30

E-SKYACTIV , FIRST EDITION/LM

669 900 Kč s DPH

Detail

Mazda Mx-30

E-SKYACTIV , GT PLUS/LV/PREMIUM

729 900 Kč s DPH

Detail

Ačkoli Mazda ještě před několika lety tvrdila, že místo elektrifikace vrhne vývojové kapacity na snižování spotřeby spalovacích motorů, vývoj světového trhu ji přinutil přehodnotit postoje. A tak máme na autonaklik.cz první elektrickou Mazdu, která se svým přátelským výrazem získala cenu za produktový design v Red Dot Awards 2020.

 

Minimalistický design

 Mazda se u elektrického modelu rozhodla nenarušovat jednoduchost příliš výraznými vizuálními prvky jak v exteriéru, tak v interiéru. Vůz připomíná vozy SUV ve stylu kupé, které dříve nabízely jen prémiové značky. Odvážným rozhodnutím bylo použít nekonvenční otevírání zadních dveří proti směru jízdy a vypuštění prostředního sloupku. Toto řešení usnadňuje nastupování na zadní sedadla. V interiéru jsou použity hladké matné plasty, exponované části středového panelu jsou obloženy korkem, ale estetika se odehrává více v barvách čalounění než ve strukturách povrchů.

 

Dojezd a nabíjení

 Dojezd 200 km považuje Mazda za dostačující. Průměrný Evropan podle vlastního průzkumu značky ujede denně 48 kilometrů. Patříte-li k průměru a máte možnost nabíjet z vlastní nabíječky, pak jen slíznete smetanu elektromobility. Žádná ale se vás netýkají. Z domácí nástěnné nabíjecí stanice se vůz nabije na 120 kilometrů asi 5 hodin a ze zásuvky asi za 7 hodin. Na cestách můžete nabíjet jak střídavým, tak stejnosměrným proudem. Rychlejší stejnosměrnou nabíječkou (až do 40 kW) se vůz ze 20 % do 80 % nabije za necelých 40 minut. K dispozici je aplikace My Mazda, která pomůže s vyhledáním nabíječek na cestách a poskytuje na dálku informace o voze.

 

Jízdní vlastnosti a bezpečnost

 Mazda MX-30 je vzhledem k váze akumulátoru těžší než srovnatelně velké vozy se spalovacím motorem. Díky nízkému těžišti je však překonává ve stabilitě při jízdě. Ta je podpořená omezováním točivého momentu na vnitřních kolech při průjezdu zatáček.

Karoserie je vyztužená vysokopevnostní ocelí, stejně tak i zadní dveře, takže posádka je chráněna srovnatelně jako ve voze s B sloupkem. Na podporu řidiče má MX-30 mnoho asistentů, například asistent pro jízdu v koloně, adaptivní led světlomety, kamerový systém 360°, sleduje mrtvé úhly a upozorňuje na projíždějící vozidla v příčném směru. Systém nouzového brzdění reaguje kromě chodců i na vozidla, která vám nedají přednost na křižovatce.

 

Luděk Kortus, foto Mazda