Kia e-Niro: Elektrický crossover s dlouhým dojezdem

16.11.2021
Když Vám palubní počítač u nabitého auta ukazuje dojezd 485 km, hned je veseleji. Můžete vyrazit třeba z Prahy do Brna, a přitom topit, chladit a nebudete brzdou provozu.

Kia e-Niro se dodává se dvěma velikostmi baterie. 39,2 a 64 kW. Ta menší ukazuje dojezd na plné nabití 285 km. Jakmile s elektromobilem s podobným dojezdem vjedete na dálnici a budete chtít držet tempo s prostředním pruhem s občasným předjížděním, zděsí vás, jak rychle se energie z baterie ztrácí. Naléhavě se začnou vtírat otázky. Bude u další nabíječky volno? Když ne, dojedu k té další? A jak dlouho budu muset čekat? Je sice pravda, že zkušení elektromobilisté dojedou z Prahy do Ostravy s elektromobilem i s menším dojezdem bez jakéhokoliv stresu. Ale není nad to, když máte dostatečnou rezervu pro všechny případy. Pouze o sto tisíc dražší e-Niro se silnější baterií 64 kW a dojezdem 485 km takovou rezervu poskytuje.

 

e-Niro jako služební vůz?

 

Řada lidí, kteří používají elektromobil služebně, volí na cestách nabíjecí strategii spočívající v krátkých zastávkách. Nesnaží se vůz dobít doplna, ale zataví se u stanice jen na půl hodinky, vyřídí si například telefonáty a jedou zase dál. Baterie se totiž nejrychleji dobíjejí v rozmezí 0-80% kapacity, kdežto v poslední fázi 80-99% kapacity se nabíjení zpomaluje.

e-Niro se na stejnosměrné nabíječce 100 kW dobíjí z 0 na 80 % za 54 minut a z 20 na 80 % za 42 minut. Za 20 minut tedy například snadno nabijete ze 40 na 60 %. Když máte přehled, kde je k dispozici další nabíjecí bod, můžete zase vyrazit bez velkého zdržování. Slabší stejnosměrné nabíječky 50 kW, kterých je po republice více, dobijí e-Niro z nuly na 80% kapacity za 75 minut. I tady je půlhodinka dostatečná vzhledem k současné hustotě nabíjecích stanic. A kdyby přeci jen nabíjení někde nevyšlo podle plánu, máte solidní rezervu. Když k tomu máte možnost dobíjet vůz doma nebo ve firmě z wall boxu střídavým proudem o výkonu 11 kW, tak z 0 na 100 % kapacity dobijete baterii přes noc za 7 hodin. S dojezdem 485 km a současnou hustotou sítě dobíjecích stanic může e-Niro bezproblémově sloužit jako služební vůz pro jízdy po celé republice.

 

Elektrická jízda

 

e-Niro s výkonem 150 kW a kroutícím momentem 395 Nm je příjemným autem na řízení. Se zrychlením z nuly na 100 km/h za 7,8 se blíží například ke zrychlení Octavie RS s parametry 147 kW a 400 Nm, která stovku umí za 6,8 s. Závod s pevným startem by vypadal tak, že by elektrické Niro nejprve Octavii RS ujelo o několik délek, aby ho vzápětí předjela a začala se mu rychle vzdalovat. Elektrické vozy mají maximální kroutící moment k dispozici prakticky od nuly, ovšem se zvyšujícími se otáčkami se zátah vytrácí. Ale to až blízko maximálky 167 km/h. Na příkladu e-Niro je krásně vidět, že v mezích rychlostních limitů elektrické vozy překonávají v jízdních vlastnostech stejně výkonná auta s konvenčními motory. Ať už je to stabilita v zatáčkách díky nízkému těžišti, zmíněné rychlé starty nebo tichá a hladká jízda bez řazení.

 

Luděk Kortus, foto: autor