Jsou elektrická auta opravdu levnější na provoz? Srovnávací test!
Než se podíváte na srovnání cen, je důležité pochopit, že nižší náklady na vlastnictví nejsou jen o cenách elektřiny a benzínu. Zde jsou některé aspekty elektromobilů, které mají na svědomí nižší celkové ceny paliva.
Aerodynamika
V typických benzinových autech je aerodynamika nezbytná, ale obvykle není tím největším problémem. Elektromobily jsou různé. Vzhledem k tomu, že baterie jsou nejdražší součástí většiny elektromobilů, vyžadují pro maximalizaci dojezdu velmi kluzký koeficient aerodynamického odporu.
Jak vysvětlil generální ředitel AirShaper Wouter Remmerie, nízký koeficient aerodynamického odporu je klíčem k tomu, aby vaše elektrické vozidlo dosáhlo maximálního dojezdu. „Pokud zdvojnásobíte rychlost, aerodynamická síla se zvýší čtyřikrát,“ řekl Remmerie. Remerie odhadl: „ve sportovním voze o výkonu 200 koní můžete jet rychlostí 200 km/h, ale k rychlosti 400 [km/h] potřebujete 1600 koní.
I když jsou tato čísla mnohem vyšší než typické rychlosti na dálnicích, ukazuje se, že je životně důležité zvládnout aerodynamiku, aby elektromobily mohly cestovat po dlouhých dálničních úsecích a stále dosahovaly dostatečného dojezdu.
Celková účinnost
Elektromobily mají na rozdíl od spalovacích aut navrch, protože spotřebují daleko méně energie. Typické benzinové auto by podle statistik mělo účinnost (energie na kola) nižší než 25 %. To znamená, že zbývajících 75 % energie by se ztratilo v podobě tepla. nebo by se použilo v jiných systémech spalovacích motorů. Bez ohledu na výhody rekuperačního brzdění mají elektromobily účinnost přes 65 %. Zbývajících 35 % je ztráta energie při nabíjení a ztrátách hnacího systému (chlazení a teplo systému baterie).
Regenerativní brzdění
V tradičních nehybridních autech se zpomalování primárně provádí jejich třecími brzdami. To znamená, že spousta kinetické energie je jednoduše promarněna ve formě tepla. U hybridů a elektromobilů se většina brždění provádí zachycením kinetické energie a jejím převedením na elektrickou energii zpět do akumulátoru. Díky této metodě brždění mohou elektromobily rekuperovat energii zpět do baterie, než aby ji plýtvali v podobě tepla do okolí. Typická celková účinnost elektromobilů by tedy měla být (faktoring v regeneraci) kolem 90 % v kombinovaném cyklu.
Takže, kolik ušetříte?
Dnes je velmi populární srovnávat typické elektromobily, jako je třeba Tesla. Ale ne každý si je může dovolit. Proto se podíváme na jiný model, který se na našich silnicích začíná pomalu objevovat – Nissan Leaf. Zde jsou parametry, ze kterých budeme vycházet:
- 700 000 Kč pořizovací cena
- 147 koní
- 190 maximální rychlost
- 30 kWh / 160 km spotřeba
- 240 km dojezd
Podle statistik průměrný Čech najede okolo 20 000 km ročně. Cena elektřiny za 1 kWh je v průměru 5,81 Kč a litr benzínu seženete v průměru za 36 Kč. Vydělíme tedy 20 000 Kč spotřebou na 160 km a vynásobíme pak 30 kWH. Zjistíme tedy, že Nissan Leaf spotřebuje za rok 3 750 kWh elektřiny. Tento vůz vás pak vyjde pouze na „pohonných hmotách“ ročně na 21 787 Kč.
Srovnejme to s provozem benzinového auta, například naší oblíbené Octávky. Vycházíme opět ze základní výbavy.
- 519 000 Kč pořizovací cena
- 148 koní
- 181 maximální rychlost
- 5.2l/100 km spotřeba
- 260 km dojezd (objem nádrže 50l x kombinovaná spotřeba)
Pokud tedy vydělíme 20 000 Km spotřebou na 100 Km a vynásobíme 5.2, dostaneme se cca na 1 040l. Zjistíme tedy, že do vaší Škoda Octavia nalijete za rok cca 1 040 litrů benzínu. Pokud budeme vycházet z toho, že benzín nyní stojí okolo 36 Kč, stojí vás pak Octavia na benzínu ročně 37 440 Kč.
Závěr
Je tedy zřejmé, že se vám elektromobil na provoz více vyplatí. Avšak není zdaleka vyhráno. S rostoucím počtem elektromobilů budou také vyšší ceny elektřiny. Dále je nutné brát v potaz amortizaci elektrického vozu. Zatím nám není známo, jak budou elektromobily stárnout a jak jim bude klesat hodnota. Naopak bychom vám teď spíše doporučili pořídit pěknou spalovací ojetinku, která vám na ceně jen poroste a do budoucna budete mít o vůz postaráno.