Jak jezdí Audi A8 50 TDI quattro?
Audi A8 se vyrábí v krátké a dlouhé verzi s označením L. Krátká je spíše pro ty, kteří si jej sami chtějí řídit. V Audi A8 L může být ředitelská pozice vzadu vpravo vybavena plně elektricky polohovatelným, vyhřívaným a odvětrávaným sedadlem s masážní funkcí. Sedadlo spolujezdce vpředu se může posunout daleko dopředu a sklopit. V jeho opěradle je integrován systém pro masírování chodidel. Standardní zadní sedadla v A8 jsou ale tak luxusní, že jim absenci masáže, chlazení a elektrického polohování odpustíte.
Bez tlačítek
Audi A8 se vyrábí manufakturním způsobem, tedy nikoliv na lince, a je to na vidět především v interiéru. Zpracování použitého dřeva a kůže má charakter ruční výroby. Například kůže je činěna nákladným postupem pomocí tříslovin z listů jahodníku. Do auta vstupuje pouze filtrovaný, ionizovaný a parfémovaný vzduch. Když vypnete tlačítko zapalování, přes větrací mřížky se elektricky zaklapnou krytky z ušlechtilého dřeva. Nejvýznamnější inovací v interiéru je absolutní minimum funkcí, které se ovládají klasickými tlačítky. Veškeré ovládání je soustředěno do dvou displejů uživatelského rozhraní Audi MMI.
200 km/h a víc
Když jedete po německé dálnici rychlostí přes 250 km/h, ručička otáčkoměru zdaleka není u červeného. S třílitrovým naftovým šestiválcem a výkonem 210 kW/286 koní se nejedná o nejvýkonnější motorizaci, ale je jasné, že i tohle auto je stavěné na cestovní rychlosti přes 200 km/h. Při této rychlosti je v autě ticho, cestující mohou hovořit tlumeně a slyší se. Také slyšíte čistě všechny tóny audio soustavy Bang & Olufsen.
Asistence řidiče
Samozřejmostí je prediktivní tempomat a aktivní udržování v pruhu. Výsledkem je poloautomatická jízda 2. stupně, při které musí řidič držet ruce na volantu. Tempomat dovede vůz až do úplného zastavení. Dokáže se sám rozjet. Také zpomaluje auto do zatáčky a sám se řídí podle navigace. V úsecích, které nejsou v navigaci vás upozorní, že funkce predikce je vypnuta, což znamená, že do zatáčky nebude zpomalovat. V plné výbavě má auto 41 asistentů, které hlídají okolí vozu. Mimo jiné je tu varování při vystupování a při vyjíždění z parkovacího místa. Kamera 360° a pohled na vůz ze všech stran zvenku jsou v této třídě také samozřejmostí. Ale velikostí a ostrostí obrazu je nyní Audi na špičce.
Žádná nedotáčivost
Adaptivní pneumatický podvozek, quattro a podvozková elektronika ukážou svůj pozitivní vliv i na klikatých silnicích. V režimu Sport si díky dynamickému řízení všech kol užijete hodně zábavy. Často probíraná nedotáčivost vozů Audi se v ostrých zatáčkách vůbec neprojevovala. Ovladatelnosti napomáhá i nová technologie řízení. Odezva volantu závisí na rychlosti. Při ostrém zatáčení stačí jen málo otočit volantem. Při vysokých rychlostech se citlivost omezí a přednost dostane stabilita. V táhlých zatáčkách ve vysoké rychlosti se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední.
Nečekaná obratnost
Vůz si sám volí podle rychlosti, jak moc je potřeba otočit volantem, jaký odpor volant bude klást a na jakou stranu se budou přiklánět zadní kola. Při otáčení a parkování v malých rychlostech je vyžadována k otočení volantu nižší síla, kola zadní nápravy se otáčejí v opačném směru, čímž se snižuje poloměr otáčení.
Výkonové značení A8
Kromě naftového motoru máme k dispozici také benzínový třílitrový šestiválec o výkonu 250 kW/340 koní. Oba motory jsou spřažené s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic s hydraulickým měničem točivého momentu. Jak naftová, tak benzínová verze mají doplňkový elektrický pohon tzv. Mild Hybrid. Základem elektrického pohonu je řemenem poháněný a kapalinou chlazený generátor a výkonný lithium-iontový akumulátor. V souvislosti s novým pohonem zavedlo Audi nová výkonová označení. Původní 3.0 TDI se změnilo na 50 TDI a 3.0 TFSI na 55 TSFI.
Mild Hybrid
Generátor zastává funkci elektromotoru a startéru. Při zpomalování zároveň nabíjí li-ion akumulátor uložený nad zadní nápravou. Jako elektromotor přispívá točivým momentem 60 Nm. Aktivuje se po dosažení požadované rychlosti. V rozmezí 30–160 km/h se vypne spalovací motor, a až 40 vteřin může auto jet bez emisí. Do režimu setrvačné jízdy podporované elektrickým pohonem přechází vůz na základě vyhodnocení údajů z navigace, přední kamery a prediktivního tempomatu.
Luděk Kortus, foto: Audi