Ford Mondeo: Hybrid na dlouhé cesty

30.04.2021
Ford aktuálně nabízí hybridní verzi Mondea pouze v kombi. Jedná se o vůz s atmosférickým dvoulitrovým motorem, bezstupňovou převodovkou e-CVT, elektromotorem, baterií a jedním stupněm výbavy.  
Tato nabídka již není platná, ale můžete se podívat na jiné vozy

Po loňské modernizaci přišel známý flotilový kombík také jako hybrid. Otázka, proč je k dostání pouze jako kombi se sama zodpoví při pohledu do kufru. Hybrid má trochu vyšší podlahu kvůli baterii. Objem zavazadlového prostoru kombíku tím klesl z 525 litrů na 403 litrů. Když sklopíte sedačky, budou níž než podlaha. V kombi se taková omezení dají na rozdíl od sedanu považovat za nepodstatná.

 

Do města i na dálnici

Baterie si také ukousla něco z objemu nádrže, takže místo obvyklých 60 litrů natankujete litrů 49. S nimi pak Mondeo ujede něco kolem 800 kilometrů. To zhruba odpovídá celkové spotřebě 6,2 litru na 100 km. Podle údajů z vyskakovacího okna, které po každé jízdě ukáže spotřebu i počet kilometrů ujetých na elektrický režim, Mondeo hybrid jezdí ve městě za 5,5 l/100 km a po dálnici za 6,5 l/100 km. V porovnání s naftovými motory to není až tak špatný výsledek. Mondeo HEV tím maže předsudek, že se hybridy nehodí na dlouhé cesty.

 

Pohonné ústrojí

Pohonné ústrojí kombinuje atmosférický benzínový čtyřválec s objemem 2,0 litru a výkonem 106 kW/145 koní pracující v Atkinsonově cyklu. Ten je spojen s elektromotorem s 88 kW/120 koňmi a s dalším elektromotorem, který slouží jako generátor a startér, jehož výkon je 64 kW/87 koní. Celkový systémový výkon je 137 kW/187 koní, který je pomocí planetové převodovky e-CVT přenášen na přední kola s maximálním celkovým točivým momentem 300 Nm.

 

Elektrický režim

Do elektrického režimu se přepíná Mondeo automaticky podle jízdní situace a stavu nabití akumulátoru. Vzhledem k nízké kapacitě 1,4 kWh se baterie nabíjí stejně rychle, jako se vybíjí. Postačí asi na 1,5 km čistě elektrického dojezdu. Elektrický pohon se zapojuje při rozjezdech a při splývavé jízdě. Rekuperuje se brzděním pedálem brzdy nebo tlačítkem na řadící páce. Baterie se dobíjí také za jízdy pomocí generátoru.

 

Výbava

Mondeo je po americku pohodlné hlavně na sedačkách vpředu. Dominantním designovým prvkem jsou držáky na nápoje typu XL ve středovém tunelu. To neodpovídá jenom americkým zvyklostem. I u nás jsou lidé, kteří tráví na cestách většinu svého pracovního času a Mondeo je z tohoto hlediska velmi dobře obyvatelným autem při zastávkách na občerstvení nebo na práci.

 

Luděk Kortus, foto Ford