Ford Explorer: Amerika v Evropě

28.10.2021
Ford Explorer se po dlouhé době znovu objevuje v Evropě. I když se ve státech vyrábí i s jinými motory, je tady k dostání pouze jako plug-in hybrid. Příznivci amerických aut však ošizeni nebudou. Parametry jsou impozantní.

 

Dojezd 45 kilometrů na čistě elektrický režim nehraje roli. Ani to, že emise nedosáhnou na elektrickou registrační značku a z ní plynoucí výhody. Důležité je, že plug-in hybridní verze zvedá výkon původního motoru EcoBoost 3.0 V6 TT o 59 kW a kroutící moment dokonce o 326 Nm na výsledných systémových 336 kW (457 k) a 825 Nm, perfektně využitých díky desetistupňovému automatu a pohonu všech kol. Jednoduše řečeno, Ford nám sem posílá svůj nejnadupanější Explorer.

 

Dvě konfigurace

Ford Explorer je k dostání ve dvou výbavových stupních. ST – Line s tužším podvozkem sází na černé doplňky a hliníkový dekor. Platinum s komfortnějším podvozkem nabízí více chromu a dřevěný dekor v interiéru. Obě verze stojí přibližně stejně kolem dvou milionů korun. Do standardní výbavy patří například vyhřívaná a odvětrávaná kožená sedadla s masáží, obrovské panoramatické střešní okno nebo Bang & Olufsen se 14 reproduktory. Digitální přístrojový štít a na výšku stojící velký displej infotainmentu reprezentují špičkovou konektivitu, konstruktéři však nezapomněli ani na fyzická tlačítka k ovládání nejčastějších funkcí.

 

Vyspělá asistenční elektronika

Při délce přes pět metrů a rozvoru přes tři metry uveze až 7 lidí nebo 2274 litrů nákladu ve dvousedadlovém uspořádání. Na tažné zařízení je možné připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. Do kontroly nad vozem je zapojena celá řada vyspělých asistenčních a bezpečnostních systémů. Najde se i elektronika pro terén. Terrain management system pro sedm druhů povrchů a kamera 360° s ostřikovači objektivu vpředu a vzadu.

 

Jízda

Váha 2,5 tuny mu dodává na stabilitě, na silnicích krásně nese, i když má ocelové odpružení bez aktivních tlumičů. Rozjíždí se v elektrickém módu, spalovací motor se připojí podle požadavků na akceleraci. Pohon zadních kol je stálý, přední kola pomáhají, jen když je třeba. Baterie je umístěná pod sedadlem řidiče, aby nezabírala místo v kufru. Když sešlápnete plyn na podlahu, všechno se spojí, aby vás to za burácivého zvuku motoru pořádně zatlačilo do sedaček zrychlením z nuly na 100 km/h za 6 sekund. Když plyn jen lechtáte, všechno se spojí, abyste pěkně tiše jezdili třeba za 9,8 litru jako v našem případě.

 

Text a foto: Luděk Kortus