Elektromobilita – výhody a nevýhody

25.01.2022
Čistá mobilita a elektromobilita především je nyní jedním z hlavních cílů Evropské unie v boji o ekologičtější přístup a lepší životní prostředí. Nese s sebou však různé výhody i nevýhody, které je nutné brát v potaz, než se elektrifikuje celá Evropa, či než si jedinec pořídí elektromobil.

Výhody

Nesporná výhoda elektromobilů je v první řadě ochrana životního prostředí. Elektromobily neprodukují žádné emise CO2 a tak neoteplují planetu a neničí ovzduší. Zároveň oproti spalovacím motorům nevyžadují pohonné hmoty (nafta/benzín), jejichž získávání může být považováno za vzpurné s ekologickými přístupy Evropské unie. Díky jejich tichému chodu také neruší obyvatele při průjezdu obytnými čtvrtěmi, stejně tak jako nevyruší okolní faunu. 

Další z nesporných výhod jsou nízké provozní náklady. Nabít elektromobil na veřejné stanici na 100 % může být za pouhých 157,50 Kč či zcela zdarma. Vše závisí na zvoleném poskytovateli, který si vyberete. Nejlevnější variantou je však nabíjet elektromobil doma, kde podle vašeho poskytovatele energií nabijete vůz na 100 % za 79 až 93 Kč. 

Další z výhod se liší podle toho, kde držitel elektromobilu žije. Ve většině západních zemích Evropské unie, budoucí majitelé elektromobilu si mohou zažádat o vládní dotaci, většinou v řádech 75 000 až 90 000 Kč na vozidlo. Tato dotace byla dostupná všem, bez ohledu na cenu vozidla, avšak v některých zemích, například ve Spojeném království, se minimální cena vozu pro získání dotace zvýšila na cca 950 000 Kč. Až se to může zdát jako vysoká cena, ceny elektromobilů nižší/střední třídy se pohybují okolo 1 000 000 Kč. 

U nás se o dotacích také uvažuje, jejich platnost by měla být od únoru 2022, avšak budou dostupné pouze pro podnikatele či OSVČ. Majitel nového vozu bude mít nárok na dotaci cca 40 % až 60 % z ceny, podle velikosti firmy a počtu vozů dotyčný požaduje. Firma s více než 3 000 zaměstnanci si může zažádat až o 40 %, menší firmy s méně než 50 zaměstnanci mohou dosáhnout až na 60 % z ceny. Obecně se však hovoří o cca maximálně 250 000 Kč na jedno elektrické či hybridní vozidlo. Zatím není jasné, jak moc tyto dotace pomohou při koupi elektromobilů, avšak je zřejmé, že dotace jsou mířeny více na velké firmy a movitější podnikatele. Pokud ale k vašemu podnikání potřebujete užitkový vůz, dotace se vám vyplatí i tak. Užitkové elektromobily začaly využívat i průmyslové instituce. Například Rohlík v nich rozváží jídlo. Komorní stavební firmy v nich rozváží materiály. Komorní živnostník pak bude mít lepší zvolit hybridní užitkový vůz, už jen proto, že dotaci získá, sníží si náklady na provoz ale nemusí se bát krátkého dojezdu.

Výhoda, se kterou jsme se setkali asi nejčastěji, je parkování zdarma a to i na tzv. modré čáře. V centru Prahy je toto zvláště výhodné, jelikož dotyčný nejen ušetří za parkování, ale nemusí myslet na to, kde a na jak dlouho parkuje.

 

Nevýhody

Bohužel elektromobilita s sebou nese i patřičné nevýhody. Dalo by se říci, že ke každé výhodě je jedna či více nevýhod.

Ačkoliv elektromobily nevypouští CO2 při svém provozu, výroba elektřiny, která je pohání, a je potřeba pro jejich výrobu, není dvakrát ekologická. CO2, které se emituje při výrobě jedné baterie do elektromobilu se vyrovná až dvouletému provozu vozidla se spalovacím motorem. I když se tyto emise po dlouhodobém používání elektromobilu skoro vynulují, pro starší občany se pořízení drahého elektromobilu nevyplatí. Navíc, pokud má občan funkční vozidlo se spalovacím motorem, které mu bude ještě několik let sloužit, byl by přechod na elektromobilitu nejen nákladnější na finance, ale i na životní prostředí. 

K životnímu prostředí se váže ještě jedna nevýhoda, a tou je životnost baterie. I když se automobilky snaží tento problém vyřešit, zatím se nepodařilo vymyslet, jak se použitých baterií zbavit co nejvíce ekologicky. Každá napájecí baterie má určitý počet cyklů, a tak je předem určené, kolik nabíjení zvládne, než ji bude potřeba vyměnit. Nejen je tato náhrada většinou v ceně pořízení nového vozu, ale zatím není jisté, jak se použité baterie ekologicky zbavit. 

Další z nevýhod jsou vysoké pořizovací ceny elektromobilů. I když jsou vyjímky, jako je Škoda Citigo EV či Volkswagen e-UP! (pořizovací cena okolo 500 000 Kč), tato mini vozítka se už přestala vyrábět a seženou se pouze v bazarech. Ostatní podobná vozítka, která se na trh pomalu uvádí, jsou obskurních tvarů a připomínají autíčka od patnácti let věku. Plus ne všechny seženete u nás. Průměrná pořizovací cena elektromobilu je nyní okolo 750 000 Kč, zatímco podle průzkumu jsou průměrní čeští občané připraveni za nový vůz utratit okolo 500 000 až 600 000 Kč. Pokud se automobilky nevrhnou na výrobu levnějších elektrických vozů, či zlevní ty stávající (což se podle expertů neplánuje), vlastnit vozidlo bude opět výsadou bohatých. Tento efekt můžeme pozorovat i na nastavení dotací u nás. Nové dotace budou dostupné pouze pro podnikatele a OSVČ, aneb obecně vzato ti, kteří by si mohli dovolit elektromobil snáz, už jen díky zápočtu do nákladů. Pokud je vyšší prodej elektromobilů cíl nadcházejících let, je nutné cílit na běžné občany, kteří právě přemýšlí o levnějším voze. Ti jsou nyní vystrašení a drží se svých starých spalovacích vozů, které jsou teprve tím pravým ničitelem ovzduší. 

Další nevýhoda je spíše otázkou do budoucna. Nyní je provoz elektromobilu levnější, než provoz vozidla se spalovacím motorem. Ovšem jakmile začnou elektromobily ve městech převládat, zvýší se i ceny elektřiny, jelikož jí nebude dostatek. To se dotkne nejen majitelů elektrických vozů, ale všech občanů, kteří využívají elektřinu ke svému životu. Dosavadní rostoucí ceny pohonných hmot afektují pouze majitele vozů. Zvyšující ceny elektřiny jako důsledek elektromobility se dotkne všech, i nižší/střední třídy a důchodců.