Elektromobil versus benziňák – náklady, pořizovací cena a servis

31.01.2022
Elektromobilová vlna v Česku neustupuje. Je tedy na čase se podívat, zda jsou elektromobily opravdu výhodnější, než klasická vozidla se spalovacím motorem. Pro toto srovnání jsme vybrali tři modely, na baterky a benzín, které se spolu utkají v turnaji pořizovací ceny, nákladů na servis a nákladů na provoz. Kdo vyhraje?

Jaké elektromobily milují češi?

Zde je důležité rozlišit mezi populárními vozy a zaregistrovanými vozy. Ačkoliv je spousta elektromobilů, které jsou mezi lidmi oblíbené, ne všechny je možné nyní pořídit, už jen díky obecném nedostatku vozů. Z celoevropského průzkumu vyšel nejpopulárnější elektrický vůz Tesla Model 3. Ve Spojeném království je to dokonce nejprodávanější elektromobil, stejně jako v Norsku. U nás je však až na třetím místě, a to dost pravděpodobně díky nesnadné dostupnosti a ceně.

Za rok 2021 se u nás nejvíce registrovala Škoda Enyaq, druhé místo získal Hyundai Kona Electric a třetí právě Tesla Model 3. Tyto tři modely se pohybují každý v jiné cenové kategorii, je tedy důležité se podívat na jejich provozní náklady zvlášť. Pro snazší porovnání jsou tyto modely v základní výbavě s nejnižší možnou pořizovací cenou. Ceny jsou včetně DPH. Náklady na provoz se odvíjejí od průměrné ceny elektřiny za kWh (5,81 Kč) v domácnosti a průměrný roční nájezd českého řidiče za rok 2021 (20 000 km). Servisní náklady jsou brané z obecných zdrojů a pouze rutinní servis v prvním roce se bere v potaz. Ostatní náklady na mimořádné opravy nelze generalizovat. Je nutné brát v potaz, že vozy mají až osmi letou záruku, a tak ne všechny servisní náklady budou placeny majitelem. 

Model Pořizovací cena Náklady na nabíjení/rok Spotřeba elektřiny Náklady na servis/ první rok
Škoda Enyaq 1 059 900 Kč    21 845 Kč 18,8 kW/100 km  1 760 Kč*
Hyundai Kona Electric 789 990 Kč    16 616 Kč 14,7 kW/100 km  5 750 Kč
Tesla Model 3 1 486 990 Kč    18 592 Kč 16 kW/100 km  10 800 Kč

 

*Model Škoda Enyaq nabízí pouze předplacení servisu na 5 let. Není tedy jasné, zda s kombinací předplatného a záruky budou další náklady.

 

A co ten spalovací motor?

Nebylo by to férové, kdybychom ke spotřebě a nákladům na elektromobily neporovnali to stejné i u vozů se spalovacím motorem. Aby bylo porovnání spravedlivé, je potřeba použít takové modely, které jsou těmto třem elektromobilům nejblíže. U Škody Enyaq se jedná o Škodu Kodiaq, pro Hyundai Kona Electric pak samozřejmě klasický Hyundai Kona a Teslu Model 3 porovnáme s BMW řady 3. Všechna vozidla bereme v benzínové variantě a základní výbavě. Cena litru benzínu za rok 2021 v průměru 36 Kč, roční nájezd zanecháme 20 000 km a spotřeba vozidla na 100 km je vždy kombinovaná.  Je nutné dodat, že většinou spotřebitelé uvádějí cenu servisu za první 3 roky, takže cena se zde úměrně rozpočítává na rok. Samozřejmě čím je vozidlo starší, tím vyšší cena servisu, takže první rok je zde orientační. 

 

Model Pořizovací cena Náklady na pohonné hmoty Kombinovaná

spotřeba

Náklady na servis/ první rok
Škoda Kodiaq 799.900 Kč     41 300 Kč 5,9 l/100 km  5 050 Kč
Hyundai Kona  409 990 Kč     37 800 Kč 5,4 l/100 km  2 800 Kč
BMW řada 3  863 200 Kč     44 100 Kč 6,3 l/100 km  15 000 Kč

 

Jak je z údajů patrné, vozy se spalovacím motorem jsou nákladnější na provoz i na servis. Tyto údaje ale mohou být zavádějící. Servis elektromobilů je podle průzkumu ze začátku vlastnictví vždy levnější, avšak postupem času se výrazně zdražuje, že může překonat ceny servisu vozů se spalovacím motorem. Dále pak cena za elektřinu, která je teď nižší, než za benzín. Je ale jen otázkou času, kdy i ta kvůli velkému množství elektromobilů podraží. 

Sourozenci elektromobilů jsou především levnější na pořízení. Tento faktor zatím zůstává tím nejdůležitějším pro české řidiče. Levný vůz a ideálně levný provoz jsou dva požadavky, které naši řidiči berou za nezbytné, zvlášť v této době.