
Dobíjecí stanice pro elektormobily – jak to vypadá v budoucnosti?
Nejdříve je nutné zhodnotit, zda trh vůbec potřebuje spoustu dobíjecích stanic pro elektromobily. Když je u nás tolik lidí proti, je vůbec třeba se tím zabývat? Podívejme se na čísla.
Elektromobilové statistiky v EU
Evropská unie je jedním z největších propagatelů čisté mobility. Díky emisním normám se právě tento trh považuje za ten, který do budoucna bude největším odběratelem těchto vozů. Je to patrné i z dat. Tržní podíl elektromobilů se v roce 2021 zvýšil na 9,8 %, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 %. Dohromady pak čistá mobilita zabírá 18,9 procenta trhu a v obou případech se jedná o nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek.
I když se jedná o pomalejší růst, než v roce 2020, v průměru v Evropské unii prodej elektromobilů vzrostl o 56,7 % na 212 582 vozů, prodej plug-in hybridů pak o 42,6 % na 197 300 vozidel.
Elektromobilové statistiky v ČR
I u nás můžeme sledovat nárůst v prodeji nízkoemisních vozů. V České republice za rok 2021 prodej vozů na baterii vzrostl ve čtvrtletí meziročně o 17,8 % na 563 vozů, zatímco prodej plug-in hybridů se zvýšil o překvapivých 111,6 % na 910 vozů.
Počet nabíjecích stanic a jejich budoucnost
Po celém světě je dle zveřejněných dat momentálně instalováno na 1,3 milionu kusů nabíjecích stanic. Z toho 30 % tvoří takzvané rychlonabíječky. Což je podle dostupných dat více, než čerpacích stanic, avšak je nutné brát v potaz, že čerpací stanice mohou obvykle obsloužit až 6 vozů najednou a doba čerpání pohonných hmot je zaručeně kratší, než dobíjení elektromobilu.
V České republice spravují nejhustší síť konkrétně společnosti ČEZ, PRE a E.ON. K roku 2020 jsme u nás našli 734 nabíjecích stanic pro elektromobily, a na nich celkem 1516 dobíjecích bodů, tedy nabíječek. Společnost ABB k tomu v roce 2021 přidala dalších 8 rychlonabíjecích stanic a na měsíční bázi přibývají nové.
V rámci Evropské unie patříme spíše k průměrným poskytovatelům nabíjecích stanic a tvoříme tak cca 0.5 % stanic v celé Unii.
V Praze se nyní řeší integrace nových nabíjecích stanic do městských lamp. Dále jsou v plánu také nabíjecí “miny”, na které vozidlo najede a mina se sama přichytí na podvozek a začne nabíjet.
Do budoucna je v plánu vybudovat tak hustou nabíjecí síť, že provoz elektromobilů bude pro občany snazší. Bohužel to není tak jednoduchý úkol. Historická centra měst v České republice jsou sotva průjezdná a nejsou určena pro rozsáhlé elektrické sítě. Rozvést proud do každé nabíječky zvlášť by pak bylo nejen velice nákladné, ale vzhledem k infrastruktuře některých měst přímo neproveditelné. Města se tedy soustředí i na alternativu, a tou je posílení městské hromadné dopravy. Ačkoliv také nákladné a těžce proveditelné, je to rozhodně jednodušší přístup ke snížení emisí a snížení provozu aut. Pokud budou mít lidé možnost se přepravovat spolehlivou MHD, nebudou tolik naléhat na jízdy autem.