Dacia Sandero: Buď plyn nebo automat

08.11.2021
Dacia Sandero je i ve své třetí generaci nejlevnějším hatchbackem na trhu. Také ve vyšší outdoorové verzi Stepway umožňuje zákazníkům si připlatit za rozumné ceny zajímavou výbavu pocházející z předchozích generací Renaultu a Nissanu. 
Tato nabídka již není platná, ale můžete se podívat na jiné vozy

Protože automat CVT a tovární vestavbu LPG nemůžete mít současně v jednom voze, projeli jsme pro Vás oba modely v nejvyšší výbavě Comfort s dalšími příplatky a pakety. Oba vozy měly LED denní svícení a LED zadní světla, infotainment s osmipalcovým dotykovým displejem a plnou konektivitou pro Apple i Android. Jeden měl vlastní navigaci a druhý disponoval držákem mobilního telefonu, ze kterého si navigaci můžete zrcadlit. Dále měly vozy ve výbavě parkovací senzory vpředu i vzadu doplněné o couvací kameru, hands free kartu pro bezklíčový vstup a start nebo elektrickou parkovací brzdu či automatickou klimatizaci. To už vypadá velmi dobře, zvláště když cena ani s takovou výbavou nepřeleze 400 tisíc.

Nová kabina

Pokrok nenastal jen možnostech výbavy, novém exteriéru, ale také v designu kabiny. Naleznete v ní stále tvrdé plasty, ale vše je vylepšeno novým tvarováním, dekoracemi s textilní strukturou, líbivými výdechy klimatizace nebo novým multifunkčním volantem potaženým umělou kůží. Snahu o co nejnižší cenu prozrazují sedačky, které i když jsou hezké, příliš nefixují tělo a chybí jim nastavitelná bederní opěrka. Také odhlučnění kabiny není tak účinné jako u dražších značek. Místo na zadních sedadlech může být pro osoby většího vzrůstu stísněné, ale děti a průměrné postavy se svezou pohodlně. Zavazadlový prostor má dvojitou podlahu a objem 328 litrů. A co se nevejde do kufru ani po sklopení sedaček, odvezete na střeše pomocí modulárních ližin, které se jednoduše přemění na příčníky.

Motor TCe 100 LPG

Přeplňovaný tříválec o objemu jeden litr s tovární zástavbou na LPG má výkon 100 koní, když jede na plyn. Jakmile plyn dojde, klesne výkon na 90 koní a také klesne točivý moment o 10 Nm. Je to však jen malý rozdíl. Plynová nádrž má 40 litrů a je umístěna místo rezervy. Nádrž na benzín má 50 litrů a celkový dojezd by měl být přes 1000 km. Vůz přepíná z benzínu na plyn zcela automaticky. Spotřeba plynu v testu byla kolem 9 litrů. Což při ceně okolo 16 korun za litr LPG představuje 1.44 Kč za kilometr. Pokud dojde v plyn v nádrži, pak při spotřebě 7 litrů benzínu za 34 korun jezdíte za 2,38 na kilometr.

Motor TCe 90 CVT

Bezestupňová automatická převodovka CVT přidává devadesáti koňovému benzínovému tříválci na komfortu, ale ubírá mu na točivém momentu 18 Nm a na spotřebě přidává asi 0,4 litru na 100 km. Disponuje polohou řadící páky L, která se hodí pro pomalou jízdu například při sjíždění kopce v terénu.

Luděk Kortus, foto autor