Audi e-tron jezdí nejvyšší elektrickou ligu

03.08.2020
Audi e-tron je plně elektrický vůz, u kterého výrobce nechce zákazníka v ničem omezovat. Chce mu poskytnout stejný komfort užívání jako u vozu se spalovacím motorem. Ovšem s mnohem lepšími jízdními vlastnostmi.  

Komfortem se v tomto případě myslí dlouhý dojezd, neomezené používání klimatizace a topení, pohon quattro a možnost pohybovat se na německých dálnicích vysokou rychlostí. A to v pěti lidech a se zavazadlovým prostorem 660 litrů. Také se schopností tahat přívěs o hmotnosti 1,8 tuny. Do nejvyšší ligy jízdních vlastností posouvají e-tron specifika konstrukce prémiového vozu na elektrický pohon.

 

Podvozek motokáry

Akumulátor zasazený do pevnostního rámu, který je součástí podlahy vozu pod celým vozidlem váží 790 kilo. E-tron má díky tomu oproti vozům se spalovacími motory nízko položené těžiště. Pocit z průjezdu zatáčkou je podobný motokáře, která má přísně neutrální chování. Elektronika tady komunikuje s elektrickými motory, tak všechny zásahy do systému quattro probíhají ještě rychleji než u vozů se spalovacím motorem. Je to úplně jiná liga ježdění.

 

Výkon sporťáku 

Pohon e-tronu má širokou škálu schopností. Dva motory dají na deset vteřin až 300 kW boost výkonu, na šedesát sekund 265 kW špičkového výkonu a 165 kW trvalého výkonu. Točivý moment je 664 Nm. Zrychlení na stovku trvá šest sekund a maximální rychlost je 200 km/h. Maximální hnací síla je k dispozici za 250 milisekund, což odpovídá úrovni závodních vozů se spalovacími motory.

 

Hospodárnost plachetnice

Váha 2,5 tuny dává vozu velkou setrvačnost, se kterou se počítá jak při úspoře energie, tak při dobíjení za jízdy. Při setrvačné jízdě motory nevytvářejí žádný brzdný moment, takže se jedná o skutečné plachtění. Motory na přední i zadní nápravě zároveň působí jako elektrárna. Rekuperace dokáže při klidné jízdě prodloužit dojezd až o 30 procent. Ten je podle metodiky WLPT 400 kilometrů.

 

Pomalé nebo rychlé nabíjení

Většina dobíjení probíhá doma nebo v práci. Tam čas nehraje roli, tak nabíjení ze sítě 230V, 16A trvá 13 hodin. Při dobíjení výkonem 11 kW trvá dobití 9 hodin. 22 kW pak 4,5 hodiny. Na této hodnotě možnosti domácího nabíjení končí. 50 kW veřejná nabíječka zvládne nabití za 90 minut. Na cestách se však počítá každá minuta. E-tron snese rychlonabíjení výkonem až 150 kW a na 80 procent se nabije za 30 minut.

Luděk Kortus, foto Audi