Toyota GR Yaris: Hot hatch pro znalce

26.01.2021
Zvenku připomíná městský hatchback. Zevnitř je to vyspělá čtyřkolka se silným motorem, lehkou konstrukcí z uhlíkového vlákna a hliníku, závodními tlumiči a obrovskými brzdami. Tyto vlastnosti jí umožňují soupeřit s mnoha většími zástupci kategorie hot hatch. Jaká tajemství se skrývají v silničním voze, který je základem pro další závodní WRC Toyotu?

V GR Yarisu se o rozdělení točivého momentu mezi nápravy stará spojka. Je umístěna hned před zadním diferenciálem a přerozděluje točivý moment podle aktuálního podélného a příčného zrychlení vozidla, brždění a úhlu natočení kol.

Běžné systémy pohonu 4×4 jsou založené na náhonu na předek a v určitých podmínkách mohou předat až 50 % točivého momentu na zadní kola. V závislosti na situaci může GR Yaris bleskově předat hnací sílu v poměru 100:0, tj. pohánět pouze přední nápravu nebo 0:100 – tedy pouze zadní kola.

Tři jízdní režimy

Doplňkovou kontrolu nad pohonem 4×4 Toyoty GR Yaris poskytují tři jízdní režimy. Základem je Normal, kde 60 % točivého momentu dostávají přední kola a zbylých 40 % se přenese na zadní nápravu. Program byl vytvořen pro potřeby každodenní jízdy.

V konfiguraci Sport se pohání pouze zadní náprava – nastavené proporce činí 30:70. Auto je hbitější a skvěle si umí poradit s malými okruhy plnými zatáček. Třetí režim představuje Track, ve kterém se točivý moment rozděluje v ideálním poměru 50:50. Toto nastavení je rovněž zamýšleno pro závodění na dráze nebo v rallye.

Výjimečný motor

Kola Toyoty GR Yaris uvádí do pohybu tříválcová přeplňovaná jednotka, která se vytáčí na více než 7 tisíc otáček. Její zdvihový objem činí 1,6 l a díky turbodmychadlu lze z motoru vymáčknout 261 koní a 360 Nm. GR Yaris je tak nejsilnější silniční automobil na světě s tříválcovou, tradiční spalovací jednotkou.

Motor nového hot hatche od Toyoty byl vytvořen speciálně pro sportovní jízdu. Kompaktní a lehká jednotka (jedná se o jeden z nejlehčích a nejmenších 1,6 motorů na světě) má rozšířené výfukové ventily a turbodmychadlo s kuličkovými ložisky. Motor GR Yarisu je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou.

Vyspělé nápravy a obrovské brzdy

Vpředu Toyota použila populární MacPhersony. Vzadu automobil disponuje více prvkovým zavěšením, díky němuž je i řízení preciznější. Rozchod zadních kol Toyoty GR Yaris je o 30 mm širší než v základním Yarisu, což ještě zvyšuje stabilitu sportovního auta.

Nový model postavený týmem Toyota Gazoo Racing má také impozantní brzdy. Vpředu auto brzdí kotouče o průměru celých 355 mm a čtyřpístkové třmeny. V zadní části má automobil 297 milimetrové kotouče s dvoupístkovými třmeny. Pro větší tepelnou odolnost jsou kotouče vyrobeny ze dvou různých materiálů, čímž se zvyšuje efektivita brzdového systému během sportovní jízdy. Doplněk představují lehké disky o průměru 18 palců z kovaného hliníku.

Nízká hmotnost

Zásadní byla i redukce hmotnosti vozu. Pomohl k tomu nejen lehký motor a pohon 4×4, ale i speciální konstrukce karosérie. Střecha vozidla je z uhlíkového vlákna, na výrobu přední a zadní kapoty a dveří byl použit hliník. Sama karosérie GR Yarisu je téměř o 40 kg lehčí než ta, která byla použita ve standardní Toyotě Yaris.

I přesto, že má auto pohon všech čtyř kol, váží pouhých 1 280 kg, což mu ve spojení s motorem o výkonu 261 koní dává zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Díky těmto parametrům může automobil soupeřit s většími hot hatchi ze segmentu C. Poměr mezi hmotností a točivým momentem je u něj stejný jako u Fordu Focus RS 3. generace.

Základ pro rallye

Japonští inženýři věnovali pozornost i vhodnému rozložení hmotnosti a aerodynamice. Motor posunuli víc vzad a akumulátor zase do kufru. Linie lehké střechy běží o více než 9 cm níž, takže se těžiště posunulo blíže k zemi a karoserie je aerodynamičtější. Úpravy konstrukce měly zásadní cíl: připravit automobil tak, aby byl optimálním základem pro vůz na rallye WRC.

Proto má GR Yaris třídveřovou karosérii, kterou v produkčním Yarisu nenajdeme. Jedná se o další příklad z mnoha, jak rallye tým Toyoty ovlivnil konstrukci tohoto vozu. Během celého projektového procesu testovali GR Yaris profesionální jezdci rallye, na pracích se podílel tým Tommi Mäkinen Racing, zodpovědný za rozvoj aktuálních WRC vozů Toyoty.