Operativní leasing – pro koho je a komu se vyplatí?

29.12.2021
Je jen pro firmy? Je výhodnější? Na jak dlouho si mám vzít operák? Klasické otázky, které nám naši klienti často pokládají. Rozhodli jsme se vám tímto článkem odpovědět.

Než se pustíme do odpovědí, rozeberme si co vlastně operativní leasing znamená. Operativní leasing, neboli operák, je dlouhodobý pronájem vozu, který zahrnuje servis vozu a pronajímá se vždy s určitým povoleným nájezdem. Vozidlo nesplácíte jako u klasického leasingu nebo úvěru, ale pouze si ho pronajímáte. To však neznamená, že to nemá své výhody. Auto na operák vás vyjde měsíčně levněji než běžný úvěr a navíc neřešíte servis.

 

Vyplatí se mi operativní leasing?

Operativní leasing není pro každého, ale rozhodně už není jen pro firmy. V zásadě je operativní leasing pro firmy levnější, jelikož si mohou náklady za vozy zapsat do firemních výdajů. Pokud jste tedy soukromník a nevlastníte firmu, platíte cenu s DPH, narozdíl od firmy. To ale neznamená, že byste se měli operáku vyhnout. Pokud patříte mezi ty, kteří rádi mění vozový park a nechtějí si s vlastnictvím vozu dělat starosti, operák se vám vyplatí.

 

Jaké auto si mám vybrat?

Zde se liší výběr pro firmy a výběr pro fyzické osoby. Firmy většinou nakupují pro své flotily výhodné vozy, které jsou všestranné. Takže hlavně Octavie, Fabie, Passaty a Golfy. V základu tyto vozy mají malou spotřebu a jsou velmi populární. Pro fyzické osoby jsou pak atraktivní dražší vozy, které by se nevyplatilo kupovat hotově, okolo 2 milionů za kus, což jsou většinou prémiová SUV jako je BMW X5, Mercedes GLE či Audi Q7.

 

Vše záleží na smlouvě

Může moje auto na operák řídit kamarád? Můžu s autem dělat co chci a servis fakt neřeším? To jsou otázky, které se doopravdy liší smlouva od smlouvy. Pokud volíte vůz střední a vyšší třídy, můžete očekávat výměnu pneumatik či dálniční známku v ceně, ale pokud volíte méně drahou variantu (vůz okolo 4 000 Kč měsíčně bez DPH), buďte připraveni, že i taková prasklá guma může jít na váš účet. Je tedy důležité se zamyslet, po jaké cenové relaci vozidla se díváte, aby se vám opravdu vyplatilo.

Co se týká toho, kdo může váš vůz řídit, i to záleží na smlouvě. Většina leasingových firem nemá problém s tím, když půjčíte vůz kamarádovi či těte, ale jsou i takové společnosti, kde se půjčování vozu limituje na nejbližší rodinu. Stejně tak když přejedete povolený nájezd. Některé firmy bývají tolerantnější, jiné po vás mohou vyžadovat vysoká penále.

 

Kolik km ročně potřebuji?

Vybrat ten nejnižší počet najetých km za rok se vám může vymstít. Ne jen, že tato varianta bývá většinou cenově nejméně výhodná, ale někdy podceňujeme, kolik kilometrů vlastně za rok najezdíme. Jistě, tipnete si, kolik kilometrů najezdíte za měsíc, ale za rok? To už je háček. Co když změníte zaměstnání a budete muset dojíždět dál? Rozmyslete si váš roční nájezd dobře a vždy je dobré mít raději trochu rezervu. I když budete platit měsíčně o trochu více, vyplatí se vám to oproti doplácení penále na konci pronájmu.

Češi nejčastěji volí nájezd mezi 20 a 30 000 km ročně a smlouvu volí na 2 – 3 roky. Leasingové společnosti se na roční a kratší operáky moc netváří, jelikož jim pak zůstane jen drahá ojetina. Také neplatí “čím delší, tím dražší” pornájem. Vše záleží na zůstatkové hodnotě vozu. Jakmile se přehoupnete přes pomyslnou hranici výhodného nákupu ojetiny, i delší pronájem vás může stát méně.

Leasingovky pak očekávají,že si od vás auto vezmou zpět a vy si pronajmete nové. Samozřejmě budete mít možnost si auto i koupit, ale obecně se to nedoporučuje. Zaplatíte totiž velmi podobně, jako za nové, a nebudete už mít možnost výběru výbavy či exteriéru.

 

Pokud vám cokoliv nebude jasné, neváhejte se na nás obrátit na [email protected] nebo na čísle +420 220 510 866