Ford Ranger Raptor byl inspirován pouštními závody

18.03.2021
Ford Ranger Raptor je zkonstruován tak, aby se mohl v terénu pohybovat vysokou rychlostí. Pod kapotou má silné naftové bi-turbo, na hliníkových ramenech závodní tlumiče a řídící jednotky zvládají šest jízdních režimů.
Tato nabídka již není platná, ale můžete se podívat na jiné vozy

Raptor je nejostřejší a nejodolnější verze pick-upu Ford Ranger určená vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ji divize Ford Performance. Hlavní úpravy proběhly na podvozku, vůz má také svůj specifický design. Motor a převodovka zůstaly produkční, protože vydržely náročné testování.

 

Motor

Pod kapotou pouštního závoďáku pracuje bi-turbo varianta vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue o výkonu 157 kW (213 k) a točivém momentu 500 Nm. O řazení se stará desetistupňová automatická převodovka s možností řazení pádly pod volantem. Vysoký počet stupňů a adaptivní řadící algoritmy umožňují pohotové reakce, lepší akceleraci a příznivější spotřebu. Výrobce uvádí 8,9 l/100 km.

 

Podvozek

Produkční žebřinový rám byl vyztužen díly z vysokopevnostní oceli. Na podvozku má Raptor namontovaný ochranný ocelový plát o tloušťce 2,3 mm. Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping fungují při agresivní jízdě v terénu a zároveň poskytují komfort při klidné jízdě po silnici. Jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který stabilizuje kola proti bočním silám. Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče a vícepístkové třmeny. Pro Raptor speciálně vyvinuté pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 mají tuhé bočnice a agresivní terénní dezén do mokra, bláta, písku i sněhu.

 

Terrain management system

Ranger Raptor disponuje šesti jízdními režimy. Režim Normal klade důraz na spotřebu a snadné ovládání. Sport je pro pohotovější reakce na silnici. Tráva/Štěrk/Sníh pro jízdu na kluzkých površích. Bláto/Písek zajišťuje trakci v hlubokých deformovatelných podkladech. Režim Kamení je pro pomalou jízdu kamenitým terénem. Baja je určený pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jakou se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert Rally.

 

Práce a zábava

Ranger Raptor v zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na kterém lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kilogramů. Ložná plocha o velikosti 1 560 x 1 575 milimetrů s přehledem pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr. Základní cena byla stanovena na 1 255 780 Kč bez DPH.

 

Luděk Kortus, foto: Ford