BMW X5 xDrive40d: Úsporná síla

25.11.2021
Motor M50d z nabídky zmizel kvůli emisím. Příznivci rychlé nafty však zoufat nemusí. Je tady nové BMW X5 xDrive40d, které vzniklou mezeru umí důstojně vyplnit.

Bmw X5

250 kw, Benzín, 4x4

2 289 000 Kč s DPH

Detail

Bmw X5

195 kw, Nafta, 4x4

2 315 000 Kč s DPH

Detail

Bmw X5

210 kw, Nafta, 4x4

2 405 391 Kč s DPH

Detail

Bmw X5

210 kw, Nafta, 4x4

2 150 000 Kč s DPH

Detail

BMW X5 je příkladem univerzálního auta, které splňuje celou řadu požadavků “v jednom”. Na silnici se chová skvěle, pro terén je dostatečně robustní, pro cestování je pohodlné, nabízí dostatek prostoru a luxus. Konfigurovat lze s širokou škálu možností a si vůz co nejlépe přizpůsobit vlastním požadavkům.

 

Pohodlí a luxus

 Testovaný model byl konfigurován především na pohodlí a luxus, dále na výkon a také na obdiv. Na silnicích jezdí mnoho X5. Tolik, že by až mohly ostatním zevšednět. Náš model ovšem očividně zvedal pozornost díky lahvově zelené metalíze měnící intenzitu podle světelných podmínek. Uvnitř vozu hýčká řidiče světlá kůže s vyhříváním, větráním a masáží. K pocitu mimořádnosti přispívá křišťálová řadící páka a precizně zpracované detaily použitých luxusních materiálů. Vzduchové odpružení krásně nese, i když je vůz obutý na velkých kolech s nízkým profilem.

 

Výkon

 Třílitrový dvakrát přeplňovaný naftový šestiválec dává výkon 250 kW/340 k při 4400 otáčkách za minutu a mohutný zátah zajišťuje točivý moment 700 Nm dostupný od 1750 do 2250 otáček za minutu. Startér generátor mild hybridní technologie 48 V poskytuje dodatečný výkon 8 kW/11 k. Elektromotor pomáhá s reakcemi na pokyny řidiče a vyhlazuje nástup síly. Akumulátor 48 V umožňuje také hladkou funkci start stop systému, dovoluje vozu plachtit setrvačností a zásobovat palubní systémy napětím 12 V, takže po určitou dobu může být motor dokonce vypnut. To vše přispívá k lepší spotřebě. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,4-5,9 litru na 100 km. Po týdenním testu počítač ukázal spotřebu 8,2 litru.

 

Suverénní jízda

 Řidičskou lahůdkou je adaptivní vzduchový podvozek a kola R22. Ve sportovním režimu podvozek ztuhne a pohon všech kol preferuje zadní nápravu, což přináší větší dynamiku v zatáčkách. Stabilizační systém v nejsportovnějším nastavení umožňuje řízený smyk. S tak velkým autem je to skutečný zážitek. Osmistupňová automatická převodovka pracuje přesně a když potřebujete rychlou reakci, můžete podřadit pádly pod volantem. Zrychlení z nuly na sto proběhne během 5,5 vteřiny a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h proběhne za pouhé 4 vteřiny.

 

Pomocníci řidiče

 Kamery, radary, lasery …to vše umožňuje asistovanou jízdu s monitorováním a reakcemi na rizika přicházející ze všech směrů. Asistovaná jízda BMW, při které musíte jen držet ruce na volantu a v koloně po delším stání lehce přidat plyn, patří k tomu nejlepšímu, co se na automobilovém trhu nabízí.

 

Luděk Kortus, foto autor